Programmeren voor kinderen

codeclub programmeren voor kinderen

Veel mensen zien programmeren als iets engs en ingewikkelds, alleen interessant voor computernerds. Maar het is eigenlijk niet veel anders dan een taal zoals Nederlands of Engels.
Zoals je het alfabet hebt geleerd, leerde dat al die lettertjes samen een woord vormen die iets betekenen en hoe je met die woorden samen een zin maakt en van die zinnen weer een verhaal zo is dat in computertalen precies hetzelfde.

Maar programmeren gaat over meer dan het leren van programmeertalen.
Het is onderdeel van een manier van denken die heel belangrijk is voor alle beroepen in de toekomst en niet alleen wanneer je 'iets met computers' wil doen.
Dit worden de '21e-eeuwse vaardigheden' genoemd.
Op internet is daar heel veel informatie over te vinden maar kort samengevat gaat het over de ontwikkeling van kritisch, analytisch en creatief denken en duiden, probleemoplossend vermogen, zelfstandig nadenken en werken, zelfvertrouwen, communicatie, samenwerking, design en ICT vaardigheden, computational thinking, wereldoriëntatie, planmatig werken en uitvoeren, sociale en culturele vaardigheden (burgerschap).

In een aantal landen is programmeren al een vast onderdeel van het (basis)onderwijs.
In Nederland is er in de media en vanuit de overheid wel steeds meer aandacht voor maar zijn er nog maar weinig scholen die dit als vak aanbieden.

 

CODECLUB: WAT WE PRECIES GAAN DOEN?

In januari 2016 ben ik begonnen met het geven van lessen programmeren als na-schoolse activiteit op een basisschool in stadsdeel De Baarsjes in Amsterdam. De focus ligt niet op het leren coderen van een specifieke programmeertaal maar op de ontwikkeling van de 21e-eeuwse vaardigheden met behulp van basisprincipes die alle programmeertalen gemeen hebben. Daar komt natuurlijk zeker coderen bij kijken. Maar we kijken ook naar de geschiedenis, naar overeeenkomsten tussen technieken van vroeger en nu, fantaseren we over de mogelijkheden in de toekomst en gaan we af en toe filosoferen.

Hier gaan we het o.a. over hebben tijdens de lessen:

We gaan spelletjes doen die voorbereiden op programmeren, eerst gewoon samen en met papier en potlood, pas later komt de computer erbij.
We gaan kijken naar code en programmeercommando's, maken een eenvoudig begin met programmeren en breiden dit steeds verder uit.
En we gaan heel veel fouten maken, en leren waarom dat niet erg is maar juist goed. (en wanneer is iets eigenlijk fout?)

codeclub

 

Want programmeren is ook:

En het is vooral leuk om te doen!

VOOR WIE ZIJN DE LESSEN?

Enthousiaste kinderen uit groep 5, 6 en 7.
(Maar eigenlijk voor iedereen.)
Als na-schoolse activiteit of tijdens de reguliere lestijden op school
En je hoeft dus echt geen computernerd te zijn!

WIL JE MEER WETEN?

Als je meer informatie wil over mijn visie en leerdoelen stuur dan
vrijblijvend een mail met je vraag via het contactformulier
Ik neem met veel plezier contact met je op.